Envision, Create, Share

Welcome to HBGames, a leading amateur game development forum and Discord server. All are welcome, and amongst our ranks you will find experts in their field from all aspects of video game design and development.

Finnish RPG Maker XP tutorial

Finnish RPG Maker XP tutorial, you really can't get anything out from it if you can't understand finnish. I hope it helps, still :)
The last one didn't post, dunno why o__o'

RPG Maker XP megatutoriaali :top:

T?m?n tutoriaalin teki Ani/Echo/Toxitus.

Pistin my?s er??nlaiset koodit, jotta etsiminen helpottuisi. Paina CTRL+F-napit pohjaan, ja etsi koodilla (HUOM! Muista pist?? teksti :-merkkien v?liin helpotukseksi [esim :map:], muuten tulee vaikeuksia etsinn?ss?!).
T?ss? hakemisto koodista:
Alku - top
Mappaus - map
Eventit - event
Eventtien liikkumismahdollisuudet - move
Eventtilista - eventlist
Eventtisivu 1 - list1
Eventtisivu 2 - list2
Eventtisivu 3 - list3
Databasen alku - db
Actors-v?lilehti - actor
Classes-v?lilehti - class
Skill-v?lilehti - skill
Item-v?lilehti - item
Weapons-v?lilehti - weapon
Armor-v?lilehti - armor
Enemies-v?lilehti - foe
Troops-v?lilehti - foes
State-v?lilehti - state
Animations-v?lilehti - animation
Tileset-v?lilehti - tile
Common-event-v?lilehti - common
System-v?lilehti - system
Loppu - end

Osa 1: Pelaus, mapit ja eventit

Mappaus :map:

Mappauksessa (karttojen teossa), k?yt?ss? on kolme layeri?, eli tasoa jolle voit rakentaa karttasi, First Layer, Second Layer ja Third Layer, sek? event layer josta puhutaan my?hemmin. T?ss? esimerkkikuva, milt? mappi voisi n?ytt?? jos et vaihtaisi layeri?. T?ss? taas sama kuva layerin kanssa. Ei n?yt? paljoa paremmalta, sill? t?m? mappi on tyls?. Puut vieri vieress?, vesi on rumasti ja teltta huonosti nurkassa. T?ss? taas kuva, jossa on sama kuva, nelj? puuta, puro ja teltta. Kummassa mapissa pelaisit mielummin, toisessa vai kolmannessa? Huomaa erot, esimerkiksi satunnainen asettelu purossa ja puissa sun muussa tilpeh??riss?.

Eventit :event:

Eventit ovat siis kaikki mik? eroaa tavallisesta mapilla, esimerkiksi liikkuvat perhoset ja ihmiset. My?s mahd. aarrearkut ja v?livideot toteutetaan eventeill?. T?ss? yleist? eventeist?, jotka ovat RPG Makerissa (nimet ovat AIDOSTA versiosta, eli laittomat k??nn?kset, kuten Postality Knights Edition k?ytt?v?t eri nimi?):

Event name
Voit vaihtaa eventin nime?.

Page options
New event page: tekee uuden sivun jolle voi asettaa eventtej?.
Copy event page: kopioi eventtisivun, jolloin voit helposti tehd? monta samanlaista sivua.
Paste event page: liitt?? eventtisivun, toimii vain jos olet kopioinut eventtisivun.
Delete event page: poistaa eventtisivun lopullisesti
Clear event page: tyhjent?? eventtisivun.

Conditions
Vaikuttaa siihen, milloin eventti aktivoituu ja milloin ei.
Switch, eli p??lle/pois-tyylill? toimiva condition. Voit muokata switchej? Switch Operations-eventill?. N?ihin kuuluvat my?s event paget.
Variable. Niin. T?m? on vaikea ymm?rt?? jos ei ole aiempaa kokemusta. Variable, eli muuttuja, on saman tapainen kun Switch, paitsi ett? se ei ole vain p??lle/pois, vaan numeroina. Numeroita voi olla 9999999:st? -9999999:n, eli liev?sti enemm?n kuin switcheiss? (2, p??lle ja pois). Lis?? Variable Operations-kohdassa.
Self switch, on sama kuin switch, paitsi ett? se ei vaikuta, eik? VOI vaikuttaa muihin kuin kyseiseen eventtiin.

Ulkoasu (Graphic, autonomous movement, options)
Graphic, vaihtaa eventin ulkoasua
Autonomous movement, eli liikkumisasetukset.
(Movement) Type, vaikuttaa miten eventtisi liikkuu (jos liikkuu). Fixed = paikallaanoleva, random = sattumanvarainen, approach = l?hestyy pelaajaa, custom = voit itse muokata reitin
Speed, eventin nopeus
Frequency: kauanko kest??, kun event liikkuu (odottaa paikoillaan ennen seuraavaa liikett?)

Custom movement :move:
Move down: liikkuu alas
Move left: liikku vasemmalle
Move right: liikkuu oikealle
Move up: liikkuu yl?sp?in
Move lower left: liikkuu vasempaan alaviistoon
Move lower right: liikkuu oikeaan alaviistoon
Move upper left: liikkuu vasempaan yl?viistoon
Move upper right: liikkuu oikeaan yl?viistoon
Move at random: liikkuu satunnaiseen suuntaan
Move toward player: liikkuu pelaajaa p?in
Move away from player: liikkuu poisp?in pelaajasta
1 step forward: liikkuu eventist? n?hden eteenp?in (naaman suunta)
1 step backward: liikkuu eventist? n?hden taaksep?in (sel?n suunta)
Jump: eventti pomppaa ilmaan
Wait: odottaa tietyn verran aikaa (10 framea = 1 sekunti)
Turn down: k??ntyy alas
Turn left: k??ntyy vasemmalle
Turn right: k??ntyy oikealle
Turn up: k??ntyy yl?sp?in
Turn 90 right: k??ntyy puoli kierrosta oikealle (eventist? katsottuna)
Turn 90 left: k??ntyy puoli kierrosta vasemmalle (eventist? katsottuna)
Turn 180: k??ntyy ymp?ri
Turn 90 right or left: k??ntyy puoli kierrosta vasemmalle tai oikealle (eventist? katsottuna)
Turn at random: k??ntyy satunnaiseen suuntaan
Turn toward player: k??ntyy pelaaja kohti
Turn away from player: k??ntyy pelaajasta poisp?in
Switch ON: pist?? jonkun switchin P??LLE
Switch OFF: pist?? jonkun switchin POIS
Chance speed: vaihtaa eventin liikkumisnopeutta
Chance frequency: vaihtaa eventin aikaa p??tt?? minne liikkua
Move animation ON: pist?? liikkumisanimaation P??LLE
Move animation OFF: pist?? liikkumisanimaation POIS
Stop animation ON: pist?? jatkuvan liikkumisanimaation (paikallaankin) P??LLE
Stop animation OFF: pist?? jatkuvan liikkumisanimaation (paikallaankin) POIS
Direction fix ON: pist?? hahmon katsomaan koko ajan samaan suuntaan P??LLE
Direction fix OFF: pist?? hahmon katsomaan koko ajan samaan suuntaan POIS
Trough ON: pist?? eventin niin, ett? sen l?pi voi k?vell? P??LLE
Trough OFF: pist?? eventin niin, ett? sen l?pi voi k?vell? POIS
Always on top ON: pist?? eventin niin, ett? sen ali voi k?vell? P??LLE
Always on top OFF: pist?? eventin niin, ett? sen ali voi k?vell? POIS
Change graphic: vaihtaa eventin grafiikkaa
Change opacity: vaihtaa eventin l?pin?kyvyytt?
Change blending: vaihtaa eventin v?rej? (add = todella kirkas, sub = todella tumma)
Play SE: soittaa jonkun ??niefektin
Script: kutsuu skriptin

Options
Move animation: eventin animaatio vaihtuu, kun se liikkuu (esim. k?velemisanimaatio)
Stop animation: eventin animaatio vaihtuu, vaikka se olisi paikoillaan (esim. k?velemisanimaatio)
Direction fix: event katsoo aina samaan suuntaan
Trough: voit k?vell? eventin l?pi
Always on top: voit k?vell? eventin ali

Trigger
Action button: event aktivoituu, kun painat aktivointinappia (esim. v?lily?nti)
Player touch: event aktivoituu, kun pelaaja koskee siihen
Event touch: event aktivoituul, kun SE KOSKEE PELAAJAA
Autorun: event aktivoituu automaattisesti, huomaa, ett? se aloittaa alusta kun event on loppu
Parallel process: paraller antaa toisen Autorunin/parallerin alkaa, ennen kuin itse aloittaa uudelleen. Autorun taas junnaa paikallaan, ellei jotain tehd?.

List of event commands :eventlist:

Sivu 1 :list1:
Show text: n?ytt?? viestin, esikatselu F12-napilla
Show choices: n?ytt?? erilaisia vaihtoehtoja, joista pelaaja voi valita
Input number: pelaajan pit?? pist?? numeroita, ne s?ilyv?t valitsemassasi variablessa
Chance text options: vaihtaa Show text-komennon s??nn?ksi? (n?kyyk? ikkuna vai ei, miss? kohden ruutua teksti-ikkuna on
Wait: odottaa tietyn verran frameja (10 framea = 1 sekunti)
Comment: pist?? kommentin, jota itse peliss? ei voi n?hd?. Yleens? linkitettyn? skripteihin
Conditional branch: voimakkain eventtikomento RPG Makerissa. Tunnetaan my?s nimell? Fork Condition. Voit p??tt?? mit? tapahtuu, miksi tapahtuu ja milloin tapahtuu/milloin ei. Esimerkiksi tietty asia tapahtuu, jos variable 001 on suurempi kuin 2, tai switch numero 002 on p??ll?. Vaihtoehtoja on lukuisia.
Loop: pist?? 'Loop' ja 'Repeat above' komentojen v?liss? olevan jatkamaan. Kannattaa k?ytt?? switchi? tai variablea, ja conditional branchia, ett? break loop onnistuu.
Break loop: lopettaa Loopin.
Exit event processing: tavallisesti event jatkuu, kunnes se loppuu. Exit processing pys?ytt?? eventin, ja voit jatkaa sit? kun aktivoit sen uudelleen
Erase event: poistaa eventin kartalta. Tosin se ilmestyy takaisin, kun teleporttaat uudelleen samaan paikkaan
Call common event: kutsuu common eventin (niist? lis?? my?hemmin)
Label: asettaa kohdan, johon voi hyp?t? my?hemmin eventiss?
Jump to label: "hypp??" valmiiseen labeliin SAMASSA EVENTISS?
Control switches: Voit siis pist?? jonkun switchin p??lle/pois tai toggle (vaihtaa sen aina toiseen)
Control variables: variablet, eli muuttujat, ovat numeroita, jotka muuttuvat pelitilanteen mukaan. Voit pist?? ne esim. samaksi kuin rahasi, tai hahmojesi yhteenlaskettu leveli
Control self switch: sama kuin switch, paitsi vaikuttaa vain kyseiseen eventtin
Control timer: pist?? ajastimen pois/p??lle
Change gold: vaihtaa raham??r??
Change items: vaihtaa esineit?
Change weapons: vaihtaa aseita
Change armor: vaihtaa suojia
Change party member: vaihtaa ryhm?n j?seni?
Change windowskin: vaihtaa ikkunoiden ulkoasua
Change battle BGM: vaihtaa taistelumusiikkia
Change battle end ME: vaihtaa "fanfaaria" taistelun lopussa
Change save access: pist?? tallennusmahdollisuuden p??lle/pois
Change menu access: pist?? valikkoahdollisuuden (esc/X) p??lle/pois
Change encounter: pist?? satunnaiset taistelut p??lle/pois

Sivu 2 :list2:
Transfer player: siirt?? pelaajan, TARVITAAN kun siirryt??n kartasta toiseen
Set event location: siirt?? eventti?
Scroll map: siirt?? "kameraa", pelaaja pysyy paikoillaan
Change map settings: vaihtaa erilaisia kartan asetuksia
Change fog color tone: vaihtaa "sumun" v?ri?
Change fog opacity: vaihtaa "sumun" l?pin?kyvyytt?
Show animation: n?ytt?? animaation (muokkaa databasesta)
Change transparent flag: vaihtaa pelaajan l?pin?kyvyytt?
Set move route: liikuttaa eventti? komennolla
Wait for move's completion: odottaa, ett? event on liikkunut ennen kuin muuta voi tapahtua
Prepare for transition: pys?ytt?? liikkeen yms. transitionia (ruudun "mukautumista") varten
Execute transition: laukaisee transitionin (valitse listasta)
Change screen color tone: vaihtaa ruudun v?rityst?
Screen flash: v?l?ytt?? ruudussa jonkun v?rin
Screen shake: heiluttaa ruutua
Show picture: n?ytt?? kuvan (valitse listasta)
Move picture: siirt?? kuvaa
Rotate picture: k??nt?? kuvaa
Change picture color tone: vaihtaa kuvan v?rityst?
Erase picture: kadottaa kuvan
Set weather effects: pist?? erilaisen s??n (luettelossa)
Play BGM: soittaa tietyn musiikin
Fade out BGM: pist?? musiikin hiljentym??n hiljalleen
Play BGS: soittaa jonkun taustaefektin (esim. sateen ??nen)
Fade out BGS: pist?? taustaefektin hiljentym??n hiljalleen
Memorize BGM/BGS: pist?? musiikin ja taustaefektin muistiin (voi olla vain 1 kerrallaan)
Restore BGM/BGS: soittaa muistiin pistetyt musiikin ja ??nen
Play ME: soittaa lyhyen musiikkip?tk?n
Play SE: soittaa lyhytt? ??niefekti?
Stop SE: pys?ytt?? lyhyen ??niefektin

Sivu 3 :list3:
Battle processing: pist?? taistelun k?yntiin
Shop processing: pist?? kaupan k?yntiin
Name input processing: antaa pelaajan p??tt?? hahmonsa nimen
Chance HP: vaihtaa pelaajan nykyist? HP:ta
Chance SP: vaihtaa pelaajan nykyist? SP:t?
Change state: vaihtaa hahmon status effectej?
Recover all: parantaa kaikki HP:t, SP:t, status effectit ja kuoleman
Change EXP: vaihtaa hahmojen kokemuspisteit? (experience points)
Change level: vaihtaa hahmojen leveli?
Change parameters: vaihtaa hahmon statuksia, esim. maksimi HP:ta tai Agility?
Change skills: vaihtaa hahmon iskuja
Change equipment: vaihtaa hahmon varustusta (aseet ja suojat)
Change actor name: vaihtaa hahmon nime? (pelaaja EI voi vaikuttaa)
Change actor class: vaihtaa hahmon classia (ammattia)
Change actor graphic: vaihtaa hahmon ulkoasua
Change enemy HP: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen HP:ta
Change enemy SP: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen SP:t?
Change enemy state: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen statun effecti?
Enemy recover all: (vain taistelussa) parantaa vihollisen kaikki HP:t, SP:t ja status effectit
Enemy appearance: (vain taistelussa) vaihtaa vihollisen ulkoasua
Enemy transform: (vain taistelussa) muuttaa vihollisen toiseksi viholliseksi
Show battle animation: (vain taistelussa) n?ytt?? animaation
Deal damage: (vain taistelussa) tekee vahinkoa joko pelaajaan tai viholliseen
Force action: (vain taistelussa) pist?? vihollisen tekem??n jonkun tietyn liikkeen (iskem??n, pakenemaan yms.)
Abort battle: (vain taistelussa) lopettaa taistelun
Call menu screen: avaa pelivalikon
Call save screen: avaa tallennusvalikon
Game over: pist?? pelaajalle game overin (peli ohi)
Return to title screen: palaa main menuun (uusi peli, tallenna, poistu-valikko)
Script: kutsuu skriptin




Osa 2: Database :db:

Actors :actor:

Actors-list
P??t? monta actoria sinulla on k?ytt?m?ll? Change Maxium-nappia

Name
P??t? kyseisen actorin (heron, sankarin, pelaajan jne.) nimi.

Class
Vaihda kyseisen actorin class/ammatti.

Initial/Final level
S??d? maksimi ja minimi level.

EXP Curve
S??d? actorin EXP (kokemuspiste) nousu

Character graphic
S??d? actorin liikkumisulkoasu.

Battler graphic
S??d? actorin taistelun ulkoasu.

Parameters
MaxHP, s??d? actorin maksimi HP-nousu
MaxSP, s??d? actorin maksimi SP-nousu
STR, s??d? actorin iskuvoiman nousu
DEX, s??d? actorin n?pp?ryyden nousu
AGI, s??d? actorin kunnon nousu
INT, s??d? actorin taikavoimien nousu

Starting equipment
S??d? actorin alkuvarustus (aseet, suojat).


Classes :class:

Classes-list
P??t? monta classia on valittavana k?ytt?m?ll? Change maximum-nappia.

Name
S??d? classin nimi.

Position
Sijainti taistelussa. Front ottaa eniten vahinkoa, sitten middle ja v?hiten Rear. My?s sama p?tee actorin iskuvoimaan (fron iskee eniten l?m??, rear v?hiten).

Equippable weapons
S??d? aseet, joita kyseinen classi voi k?ytt??.

Equippable armors
S??d? suojat, joita kyseinen classi voi k?ytt??.

Element effeciency
S??d? elementtien tehot.
A: 200%, kaksinkertainen damage
B: 150%, 1.5 kertainen damage
C: 100%, tavallinen damage
D: 50%, 0.5, eli puolitettu damage
E: 0%, ei damagea
F: -100%, tavallinen damage PARANTAA

State effeciency
S??d? status effectien toimivuus
A: on eritt?in heikko status effectille
B: on heikko status effectille
C: tavallinen
D: on puolustuskykyinen elementille
E: on todella puolustuskykyinen elementille
F: on immuuni elementille

Skills to learn
S??d?, mit? iskuja classi oppii ja mill? levelill?.


Skills :skill:

Skill-list
P??t? montako skilli? on valittavana k?ytt?m?ll? Change maximum-nappia

Name
P??t? skillin nimi.

Icon
P??t? ikoni, joka n?kyy skillin nimen edess?.

Description
P??t? selitys, joka lukee skillej? valitessa.

Scope
P??t?, kehen skilli osuu.

Occasion
P??t?, milloin skilli? voi k?ytt??.

User animation
P??t? animaatio, joka on iskun k?ytt?j?ll?

Target animation
P??t? animaatio, joka on iskun kohteella

Menu use SE
P??t? ??niefekti, jonka pelaaja kuulee k?ytt?ess?? skilli? valikossa (tarpeellinen vain jos occasion on Always)

Common event
P??t?, kutsuuko skill mit??n commont eventti?, jos kutsuu, mink? kutsuu

Skill damage
SP cost: p??t? paljonko SP:t? (taitopisteit?) iskun tekeminen vie
Power: p??t? paljonko skilli iskee (parantavat iskut ovat miinus-lukuja, esim. -100)
ATK-F: p??t? paljonko ATK vaikuttaa iskun tehoon.
EVA-F: p??t? paljonko EVA vaikuttaa iskun tehoon.
STR-F: p??t? paljonko STR vaikuttaa iskun tehoon.
DEX-F: p??t? paljonko DEX vaikuttaa iskun tehoon.
AGI-F: p??t? paljonko AGI vaikuttaa iskun tehoon.
INT-F: p??t? paljonko INT vaikuttaa iskun tehoon.
Hit rate: (prosentteina) iskun osumistarkkuus, 100 on maksimi.
PDEF-F: p??t? paljonko PDEF vaikuttaa iskun tehoon.
MDEF-F: p??t? paljonko MDEF vaikuttaa iskun tehoon.
Variance: p??t? (prosentteina) paljonko iskun teho vaihtelee

Element
P??t?, mit? (jos mit??n) elementti? isku edustaa.

State change:
P??t?, mit? status effecti? isku edustaa
+ (yksi klikkaus): isku aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): isku poistaa kyseisen status effectin


Items :item:

Items-list
P??t? esineiden m??r? Change maximum-napilla.

Name
P??t? esineen nimi.

Icon
P??t? ikoni, joka n?kyy esineen nimen edess?.

Description
P??t? selitys, joka lukee esineit? valitessa.

Scope
P??t?, kehen esine osuu.

Occasion
P??t?, milloin esinett? voi k?ytt??.

User animation
P??t? animaatio, joka on esineen k?ytt?j?ll?

Target animation
P??t? animaatio, joka on esineen kohteella

Menu use SE
P??t? ??niefekti, jonka pelaaja kuulee k?ytt?ess?? esinett? valikossa (tarpeellinen vain jos occasion on Always)

Common event
P??t?, kutsuuko esine mit??n commont eventti?, jos kutsuu, mink? kutsuu

Item effect
Price: esineen hinta, jos myyt esinett?, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, ett? esinett? ei voi myyd?.
Consumable: Yes = esinett? voi k?ytt?? vain kerran, No = esinett? voi k?ytt?? loputtomasti
Parameter: p??t?, (jos nostaa) nostaako esine mit??n statuksista LOPULLISESTI
Param. Inc: p??t? m??r?, jonka esine nostaa (vain jos Parameter on valittu)
Rcvr HP %: prosentti, jonka esine nostaa HP:ta. 100 on maksimi
Rcvr HP: m??r?, jonka esine nostaa HP:ta. 9999 on maksimi
Rcvr SP %: prosentti, jonka esine nostaa SP:t?. 100 on maksimi
Rcvt SP: m??r?, jonka esine nostaa SP:t?. 9999 on maksimi
Hit rate: esineen osumisprosentti, 100 on maksimi
PDEF-F: esineen fyysisen puolustuksen nosto
MDEF-F: esineen maagisen puolustuksen nosto
Variance: kirjoitusvirheen takia RmXP:ss? siin? lukee Veriance, mutta se tarkoittaa variancea. Kuinka paljon teho vaihtelee (prosentti).

Element
P??t?, mit? (jos mit??n) elementti? esine edustaa.

State change:
P??t?, mit? status effecti? esine edustaa
+ (yksi klikkaus): esine aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): esine poistaa kyseisen status effectin


Weapons :weapon:

Weapons-list
P??t?, montako asetta sinulla on Change maximum-napilla.

Name
P??t? aseen nimi.

Icon
P??t? ikoni, joka n?kyy aseen nimen edess?.

Description
P??t? selitys, joka lukee asetta valitessa.

Attacker animation
P??t? aseen k?ytt?j?n animaatio, kun hahmo iskee.

Target animation
P??t? aseen kohteen animaatio, kun hahmo iskee.

Weapon effect
Price: aseen hinta, jos myyt asetta, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, ett? asetta ei voi myyd?.
ATK: paljonko ase nostaa iskuvoimaa
PDEF: paljonko ase nostaa fyysist? puolustusta
MDEF: paljonko ase nostaa maagista puolustusta
STR+: paljonko ase nostaa voimakkuutta (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
DEX+: paljonko ase nostaa ketteryytt? (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
AGI+: paljonko ase nostaa kuntoa (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
INT+: paljonko ase nostaa taikavoimaa (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)

Element
P??t?, mill? elementill? ase iskee.

State change
P??t?, miten ase vaikuttaa status effecteihin.
+ (yksi klikkaus): ase aiheiuttaa kyseisen status effectin
- (kaksi klikkausta): ase poistaa kyseisen status effectin


Armors :armor:

Armors-list
Vaihda suojien m??r?? Change maximum-napilla

Name
P??t? suojan nimi.

Icon
P??t? ikoni, joka n?kyy suojan nimen edess?.

Description
P??t? selitys, joka lukee suojaa valitessa.

Kind
P??t?, mit? tyyppi? suoja edustaa (Shield, Helmet/Hat, Body armor, accessory). Hahmosi voi pit?? vain yht? suojaa per. suojatyyppi kerrallaan.

Auto State
Mink? status effectin suoja pist?? p??lle automaattisesti.

Armor effect
Price: suojan hinta, jos myyt suojaa, hinta on puolet ostohinnasta. 0 tarkoittaa, ett? suojaa ei voi myyd?.
PDEF: paljonko suoja nostaa fyysist? puolustusta
MDEF: paljonko suoja nostaa maagista puolustusta
EVA: paljonko suoja nostaa v?ist?kyky?
STR+: paljonko suoja nostaa voimakkuutta (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
DEX+: paljonko suoja nostaa ketteryytt? (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
AGI+: paljonko suoja nostaa kuntoa (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
INT+: paljonko suoja nostaa taikavoimaa (voidaan pist?? miinus-lukuja, esim. -10)
Element defense
P??t?, mit? elementtipuolustusta suoja nostaa.
State defense
P??t?, mit? status effect-puolustusta suoja nostaa.


Enemies :foe:

Enemies-list
P??t?, montako vihollista sinulla on k?ytt?m?ll? Change maximum-nappia.

Name
P??t? vihollisesi nimi (Isn't that pretty obivous?)

Status
MaxHP: vihollisen maksimi HP
MaxSP: vihollisen maksimi SP
STR: vihollisen voima
DEX: vihollisen ketteryys
AGI: vihollisen kunto
INT: vihollisen taikavoima
ATK: vihollisen iskuvoima
PDEF: vihollisen fyysinen puollustus
MDEF: vihollisen maaginen puolustus
EVA: vihollisen v?ist?kyky
Attacker animation: mik? animaatio vihollisella on, kun se iskee
Target animation: mik? animaatio vihollisen iskukohteella on
EXP: paljonko viholliselta saa kokemuspisteit?
Gold: paljonko viholliselta saa rahaa
Treasure: mink? (jos mink??n) esineen vihollinen pudottaa, ja mink? prosentin varmuudella

Action
Mit? iskuja vihollinen k?ytt??.

Element effeciency
S??d? elementtien tehot.
A: 200%, kaksinkertainen damage
B: 150%, 1.5 kertainen damage
C: 100%, tavallinen damage
D: 50%, 0.5, eli puolitettu damage
E: 0%, ei damagea
F: -100%, tavallinen damage PARANTAA

State effeciency
S??d? status effectien toimivuus
A: on eritt?in heikko status effectille
B: on heikko status effectille
C: tavallinen
D: on puolustuskykyinen elementille
E: on todella puolustuskykyinen elementille
F: on immuuni elementille


Troops :foes:

Troops-list
P??t?, montako Trooppia (vihollisryhm??) sinulla on Change maximum-napilla.

Name
P??t? kyseisen troopin nimi (ei n?y peliss?).

Autoname
Nime?? troopin automaattisesti vihollisen mutkaan (jos sinulla on 2 ghostia ja basilisk, nimeksi tulee Ghost*2, Basilisk)

[ED]Battleback
Muokkaa taustaa (vain Battle testi? varten).

Battle test
Testaa kyseist? taistelua

Komennot
<, pist?? valitun vihollisen trooppiin
>, poistaa valitun vihollisen troopista
C, poistaa kaikki viholliset troopista
A, j?rjest?? viholliset automaattisesti.

Battle event
Tee eventtej? taisteluun.


States :state:

States-list
P??t?, montako status effecti? sinulla on Change maximum-napilla.

Name
P??t? staten nimi.

Animation
P??t? staten animaatio (jatkuva, loop)

Restriction
None: ei mit??n
Can't use magic: t?ss? statessa oleva hahmo ei voi k?ytt?? erikoisiskuja (Skill)
Always attack enemies: hy?kk?? vihollisia jatkuvasti
Always attack allies: hy?kk?? tiimil?isi? jatkuvasti
Can't move: ei voi tehd? mit??n

Extra options
Nonresistance: t?t? status effecti? ei voi v?ist??/olla immuuni
Regard as HP 0: jos kaikilla on t?m? status effect, tulee Game Over
Can't get EXP: jos hahmolla on t?m? status effect, h?n ei voi saada kokemuspisteit?
Can't evade: jos hahmolla on t?m? status effect, h?n ei voi v?ist?? iskuja
Slip damage: hahmo ottaa damagea aina vuoronsa j?lkeen

Status
Rating: mit? suurempi, sit? enemm?n t?m? status menee muiden p??lle
Hit rate %: statuksen kantajan osumatarkkuus
MaxHP %: statuksen kantajan maksimi HP
MaxSP %: satuksen kantajan maksimi SP
STR %: statuksen kantajan voima
DEX %: statuksen kantajan ketteryys
AGI %: statuksen kantajan kunto
INT %: statuksen kantajan taikavoima
ATK %: statuksen kantajan iskuvoima
PDEF %: statuksen kantajan fyysinen puolustus
MDEF %: statuksen kantajan maaginen puolustus
EVA: statuksen kantajan v?ist?kyky

Release conditions
Release at the end of battle: Jos on p??ll?, status l?htee taistelun j?lkeen
After Y turns, X% chance: Y = monenko vuoron p??st? on X:n prosentin mahdollisuus, ett? status katoaa
Each physical damage deal, Z% chance: Jokaisesta fyysisest? iskusta Z:n prosentin mahdollisuus, ett? status katoaa

Element Defense
S??d?, mit? puolustusta status effect nostaa.

State change
S??d?, mitk? muut statukset tulevat/l?htev?t kyseisen mukana.


Animations :animation:

Animations-list
S??d?, montako animaatiota sinulla on Change maximum-napilla.

Name
Animaation nimi (ei n?y peliss?).

Animation graphic
S??d? animaation grafiikka.

Position
Mihin kohti kohdetta animaatio tulee

Frames
Montako framea animaatio kest?? (10 framea = 1 sekunti)

SE and Flash timing
S??d? ??niefektit ja ruudun/kohteen v?l?hdykset.

[ED] Battler
Vaihda battler-kuvaa (vain testiss?).

Paste last
Pist?? nykyisest? framesta samanlaisen kuin edellinen (ei toimi ensimm?isell? framella).

Copy frames
Kopioi frameja valitsemastasi luvusta toiseen, ja liitt?? ne heti valitsemastasi framesta alkaen.

Clear frames
Tyhjent?? frameja valitsemastasi luvusta toiseen.

Tweening
Pist?? kuvat l?hemm?s toisiaan kahden framen v?lill? pehme?mm?n animaation saamiseksi.

Cell Batch
Vaihtaa kaikkia valittujen framen ominaisuuksia. Samoja ominaisuuksia voi valita kaksoisklikkaamalla animaatioon pistetty? tile?.
Patterin: vaihtaa animaatiotile?, eli kuvaa.
X: vaihtaa horisontaalista sijaintia. Miinusluvut siirt?v?t kuvaa "vasemmalle", normaalit "oikealle".
Y: vaihtaa vertikaalista sijaintia. Miinusluvut siirt?v?t kuvaa "yl?s", normaalit "alas".
Zoom: vaihtaa kuvan/kuvien kokoa. 100 on alkuper?inen, pienuusmaksimi on 20 ja suuruus- 255.
Angle: k??nt?? kuvaa. Kuva k??ntyy vastap?iv??n pist?ess? tavallisia lukuja, ja my?t?p?iv??n pist?ess? miinuslukuja.
Flip: k??nt?? kuvan vaakasuunnassa.
Opacity: s??t?? kuvan l?pin?kyvyytt?. 255 on maksimi ja alkuper?inen.
Blending: s??t?? kuvan kirkkautta. Add on todella vaalea, Sub on todella tumma ja Normal on tavallinen.

Entire slide
Liikuttaa frameja.
X: vaihtaa horisontaalista sijaintia. Miinusluvut siirt?v?t kuvaa "vasemmalle", normaalit "oikealle".
Y: vaihtaa vertikaalista sijaintia. Miinusluvut siirt?v?t kuvaa "yl?s", normaalit "alas".

Play hit
N?yt? animaatio.

Play miss
Periaatteessa sama.


Tilesets :tile:

Tilesets-list
S??d? tilesettien m??r? painamalla Change maximum-nappia.

Name
Tilesetin nimi (ei n?y peliss?).

Tileset Graphic
Tilesetin grafiikka.

Autotile graphics
S??d? "autotilet", eli automaattisesti mukautuva maasto.

Panorama graphic
S??d? (jos on) tausta "tyhjille" kohdille.

Fog graphic
S??d? (jos on) "verho", jonka l?pi kartta n?kyy.

Battleback graphic
S??d? taistelujen maasto t?lle tilesetille.

Map settings
Passage: O = l?pi voi menn?, X = l?pi ei voi menn?
Passage (4 dir): s??d? suuntakohdat, nuoli = l?pi voi menn?, neli? = l?pi ei voi menn?
Priority: Jos on t?hti, ali voi menn?. Mit? suurempi luku t?hden kohdalla, sit? korkeampi on
Bush Flag: Jos on, hahmo on ik??nkuin osittain maaston "sis?ll?"
Counter flag: jos on, hahmo voi aktivoida eventin counter-maaston l?pi
Terrain tag: S??d?, mihin maastotyyppiin kyseinen tile kuuluu (jos et tied? mit? teet, pist? kaikki 0:n (nollaan))


Common events :common:

Common events-list
Vaihda common eventtien m??r?? Change maximum-napilla.

Name
S??d? common eventin nimi (ei n?y peliss?).

Trigger
None: vain kutsuessa common eventti? event-komennolla
Autorun: toimii automaattisesti kun tietty switch on p??ll?
Parallel: toimii automaattisesti

Conditional switch
Jos autorun on p??ll?, s??d? switch joka aktivoi common eventin.

List of event commands:
Samat kuin ensimm?isess? osassa.


System :system:

Initial party
S??d? joukkue, joka on pelin alussa.

Element names
S??d? elementit (vaihda Change maximum-napilla m??r??).

System Graphics / sound effects
Windowskin graphic: s??d? ikkunoiden ulkoasu
Title graphic: s??d? main menun (alkuvalikon) tausta
Gameover graphic: s??d? Game Over-tausta (peli ohi)
Battle transition graphic: s??d? taistelun alussa ruudun mukautuminen
Tutle BGM: s??d? alkuvalikon musiikki
Battle BGM: s??d? taistelumusiikki
Battle end ME: s??d? taistelun loppuun musiikkip?tk? (fantfaari)
Gameover ME: s??d? Game Over-ikkunaan musiikkip?tk?
Cursor SE: s??d? valikoissa valinnan valitsemis ??niefekti
Decision SE: s??d? valikoissa valinnan vahvistamis ??niefekti
Cancel SE: s??d? valioissa poistumis ??niefekti
Buzzer SE: s??d? valikoissa toimimattoman valinnan ??niefekti
Equip SE: s??d? varusteiden p??llepist?misen ??niefekti
Shop SE: s??d? kaupan oston ??niefekti
Save SE: s??d? pelitilanteen tallentamisen ??niefekti
Load SE: s??d? pelitilanteen lataamisen ??niefekti
Battle start SE: s??d? taistelun alun ??niefekti
Escape SE: s??d? taistelusta pakenemisen ??niefekti
Actor Collapse SE: s??d? taistelussa hahmon kuoleman ??niefekti
Enemy Collapse SE: s??d? taistelussa vihollisen kuoleman ??niefekti

Words
G: Raha
HP: Energia
SP: Taikapisteet
STR: Voimakkuus
DEX: Ketteryys
AGI: Kunto
INT: Taikavoima
ATK: Iskuvoima
PDEF: Fyysinen puolustus
MDEF: Maaginen puolustus
Weapon: Ase
Shield: Kilpi
Helmet: Kyp?r?/Hattu
Body Armor: Vartalosuoja
Accessory: Lis?varuste
Attack: Tavallinen isku
Skill: Taito/Isku
Defend: Puolustaa
Item: Esineet
Equip: Suojukset



-Echo/Ani/Toxitus :end:
 

Thank you for viewing

HBGames is a leading amateur video game development forum and Discord server open to all ability levels. Feel free to have a nosey around!

Discord

Join our growing and active Discord server to discuss all aspects of game making in a relaxed environment. Join Us

Content

  • Our Games
  • Games in Development
  • Emoji by Twemoji.
    Top